• Alt eller ingenting: Annerledesgjøren og agens i to (post)koloniale kunstprosjekter 

      Baglo, Cathrine; Stien, Hanne Hammer (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2018-10-22)
      Artikkelen tar utgangspunkt i to kunstprosjekter som på ulike måter tematiserer europeisk utstillingskultur og nordisk kolonialisme i fortid og nåtid; «European Attraction Limited» av Lars Cuzner og Cassius Fadlabi (2011–14) og Joar Nangos «European Everything» (2017). Prosjektene diskuteres i lys av en historisk utstillingspraksis som prosjektene påkaller på en direkte eller indirekte måte, nemlig ...
    • The disappearance of the sea sámi as a cultural display category: Assimilation policies and the role of industrial expositions 

      Baglo, Cathrine (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2020-01-28)
      While the Sea Sámi had a prominent position in an industrial exposition held in Tromsø in northern Norway in 1870, this category of display was no longer present in an industrial exposition held in the same city in 1894. In this article I explore this change and how the display of Sámi culture at the Tromsø expositions fit into a larger societal picture. Moreover, I argue that the creation of material ...
    • Hr. Kaptein Jacobsen og hans arbeid for Bergens national-ethnografiske forening 

      Baglo, Cathrine (Journal article; Tidsskriftartikkel, 2017)
      I mars 1892 ble Bergens national-ethnografiske forening dannet med formål om å opprette et norsk folkemuseum i byen, enten som egen institusjon eller tilknyttet Bergens Museum. Museet hadde da en mindre samling norske "bondegjenstande". Nå ønsket man å sette i gang et større samlingsarbeid, med vekt på Vestlandet. Allerede fra starten var foreningen tydelig på hvem de ønsket skulle utføre arbeidet, ...
    • Margrete Kreutz' historie: utstilling som synliggjøring av individualitet, etnisitet og handlekraft 

      Baglo, Cathrine (Chapter; Bokkapittel, 2018)
      «Margrete Kreutz’ historie» (Margrete Kreutzen jieleden bïjre) er ei vandreutstilling som jeg produserte i samarbeid med billedkunstner Elin Andreassen og Tromsø Museum – Universitetsmuseet sommeren 2012. Utgangspunktet for utstillinga var den da nylig avleverte doktorgradsavhandlinga mi om levende utstillinger av samer på verdensutstillinger, i dyrehager, fornøyelsesparker og andre steder i Europa ...
    • På ville veger? Levende utstillinger av samer i Europa og Amerika 

      Baglo, Cathrine (Doctoral thesis; Doktorgradsavhandling, 2011-12-02)
      During the nineteenth century new practices for the representation of otherness were established. A significant manifestation was the living exhibitions of Sami and other native peoples at “urban stages” in Europe and America. These exhibitions have usually been perceived as the western world’s staging of primitivity and race within hegemonic discourses based on exploitation and repression. In ...
    • Puncturing Parts of History’s Blindness: South Saami and South Saami Culture in Early Picture Postcards 

      Baglo, Cathrine (Chapter; Bokkapittel, 2019-02-02)
      In this chapter, I discuss early picture postcards of South Saami and South Saami culture from approximately 1880–1950. The point of departure is Tromsø University Museum’s collection of more than 3800 postcards with Saami motives as well as the postcard exhibition ‘With an eye for the Sámi’ at Perspektivet Museum in the same city. While postcards of Saami have a bad reputation as objects of contempt ...
    • Reconstruction as trope of cultural display. Rethinking the role of “living exhibitions” 

      Baglo, Cathrine (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2015)
      During the nineteenth and early twentieth century, a new and particularly widespread type of exhibition practice occurred all over the Western World, namely “living exhibitions”. They were characterized by the display of indigenous and exotic-looking peoples in zoological gardens, circuses, amusement parks, various industrial expositions, and major international expositions where representatives ...
    • Rethinking Sami Agency during Living Exhibitions: From the Age of Empire to the Postwar World 

      Baglo, Cathrine (Chapter; Bokkapittel, 2014)
      In the fall of 2008, the state-owned Norwegian Broadcasting Company (NRK), a noncommercial and highly-regarded channel, presented its new Saturday night show: „The Great Travel‟. The plot was simple. Three Norwegian families were sent into the „bush‟ to live for three weeks with three different indigenous groups around the World. One of the groups, the Waorani in the Ecuadorian Amazon, appeared more ...
    • Sameleire i Tromsø som turistmål, fotomotiv og møteplass 

      Baglo, Cathrine (Journal article; Tidsskriftartikkel, 2015)
      Sameleiren i Tromsdalen var lenge det mest besøkte turistmålet i Tromsø. Betydningen Tromsdalen og andre sameleire fikk som fotomotiv og møteplass i siste del av 1800-tallet, og hvordan dette skulle bidra til å bygge opp om interessen for reindriftssamenes levesett, er mindre kjent. Et resultat av den økte interessen var at sameleire ble gjenskapt i kommersiell og folkeopplysende øyemed, både nasjonalt ...